Semuanya tentang coklat

Posted by sabuk item on Friday, November 28, 2008

Coklat, yang sekarang dikenal di toko coklat, toko cokelat, dan toko chocolate dengan beberapa bentuk seperti aneka kue coklat, aneka kue cokelat, aneka kue chocolate, kue coklat, kue cokelat, kue chocolate, aneka coklat, aneka cokelat, dan aneka chocolate merupakan makanan yang dihasilkan dari biji koko, menurut catatan sejarah mula menjadi makanan popular di merika Latin di kalangan penduduk aslinya, Maya dan Aztec. Kaum Aztec yang mula-mula menemui cara menghasilkan minuman daripada biji koko. Aztec memuja biji koko dan ia menjadi lambang kekayaan dan dikaitkan dengan Tuhan. Nama pokok koko dalam bahasa Greek, Theobroma cacao bermakna "makanan para Tuhan."

Empayar Sepanyol ialah orang Eropah pertama bertemu koko dan membawanya pulang ke Eropah dan dijadikan manis dan makanan mewah, seperti dilakukan terhadap teh dan kopi oleh empayar lain. Kaedah yang membawa kepada pembuatan coklat seperti aneka kue coklat, aneka kue cokelat, aneka kue chocolate, kue coklat, kue cokelat, kue chocolate, aneka coklat, aneka cokelat, aneka chocolate, baik itu berupa souvenir cokelat, souvenir coklat, atau chocolate souvenir hari ini ditemui warga Belanda, Coenrad van Houten. Pembuatan kepingan coklat, souvenir cokelat, souvenir coklat, dan chocolate souvenir juga dimajukan di Eropah, termasuk di Switzerland. Tetapi hari ini, jenama coklat paling popular dunia berasal dari Inggeris (Cadbury) dan Amerika Syarikat (Hershey), dua empayar coklat dunia. Coklat terbaik dunia pula dibuat oleh Belgium.

Jenis coklat paling popular di dunia ialah coklat susu. Bagaimanapun, pernah timbul isu dalam Kesatuan Eropah apabila pengeluar coklat lain atau toko coklat, toko cokelat, dan toko chocolate yang jual souvenir coklat, jual souvenir cokelat, jual chocolate souvenir mengkritik coklat Inggeris kerana kandungan susu yang tinggi dan dianggap tidak boleh dinamakan coklat. Pengeluar utama koko dunia hari ini ialah negara mundur seperti Ivory Coast, negara-negara Afrika Barat dan Amerika Latin. Penanam koko juga mengalami nasib yang sama dihadapi penanam kopi, teh dan pisang, disebabkan aturan perdagangan global.

Coklat dikenali sebagai "makanan cinta" kerana mengandungi Tryptophan, bahan yang digunakan otak untuk
menghasilkan neurotransmitter serotonin, yang boleh mendatangkan rasa gembira. Kaitan ini menyebabkan dalam budaya popular, coklat sangat dikaitkan dengan cinta dan dijadikan hadiah,
jual souvenir coklat, jual souvenir cokelat, jual chocolate souvenir seperti pada hari St. Valentine. Coklat kini menjadi satu elemen yang mengukuhkan tamadun Barat. Coklat menguatkan lagi kuasa ekonomi, politik dan budaya Barat.

politikpop.blogspot.com

Temukan informasi lain mengenai Chocolate Souvenir, Toko Coklat, Toko Cokelat, Toko Chocolate, Jual Souvenir Coklat, Jual Souvenir Cokelat, Souvenir Cokelat, Souvenir Coklat, Aneka Kue Coklat, Aneka Kue Cokelat, Aneka Kue Chocolate, Kue Coklat, Kue Cokelat, Kue Chocolate, Aneka Coklat, Aneka Cokelat, Aneka Chocolate hanya di Chocolate Souvenir : Toko Coklat & Cokelat - Jual Souvenir & Aneka Kue Coklat 88db.com

{ 0 comments... read them below or add one }